HFA växer och blir “OV Handboll och Skola”

Det började som utanförskaps och integrationsprojektet Handboll för alla (HFA) 2016, med huvudfokus mot Dalhem, Drottninghög, Fredriksdal och Söder.

Snart åtta år senare deltar närmare 500 barn varje vecka i handbollsskola, dans, självförsvarsträning och inte minst läxhjälp. Aktiviteterna för flickor och pojkar i låg- och mellanstadiet ligger i anslutning till skoldagen. För att tydliggöra inriktningen, alltså att motverka utanförskap, samt att skilja verksamheten från den ordinarie och mer traditionella träningen, byter HFA nu namn till “OV Handboll och Skola”.

– När OV startade det här projektet 2016 ville vi använda handbollens värderingar och gemenskap för att bygga broar ut från några särskilt utsatta områden, säger Joakim Radermacher, partner- och kommunikationsansvarig för OV Handboll och Skola. Han betonar att handbollen är en lagsport där alla behövs. Det är ofta tuffa tag, men man spelar schysst och ställer upp på de regler som gäller.

OV Helsingborg valde namnet Handbollsskola för alla men syftet var större än att lyfta sporten. Projektet har också uppmärksammats, hyllats och stöttats o media av av bland annat Kronprinsessparets stiftelse. Varje år har verksamheten utvecklats med fler aktiviteter – typ lördagsträningar för barn med funktionsnedsättning – och samarbeten samt aktiviteter på samtliga skollov där sommarlovsaktiviteten lockar ca 3500 barn under tre veckor.

– Vi känner att det är dags för ett namnbyte som bättre speglar både bredden och visionen i vårt dynamiska projekt.

OV Handboll och Skola drivs parallellt med föreningens ordinarie barn- och ungdomsarbete, som engagerar drygt 1 000 aktiva. Målsättningen är också att så många som möjligt av barnen ska integreras i den traditionella verksamheten.

OV Handboll och Skola ökar samtidigt tempot med fler områden, ytterligare aktiviteter, fler träningar och mer läxhjälp.

– Därför behöver vi också fler volontärer, fler partners och utökat samarbete med andra föreningar och verksamheter som vill hjälpa oss att göra något konkret, direkt och effektfullt. Gemensamt kan vi bryta de språk- och kulturbarriärer som hindrar tusentals barn att upptäcka och älska Sundets pärla, säger Joakim Radermacher.

Angående behovet av ett mer samlande namn fortsätter han:

– Handbollsskolor, fotbollsskolor osv har nästan alla klubbar. Vi själva har det på fyra olika ställen i kommunen plus att vi också har bollförskola för de allra minsta. Saker som gjorde det tidigare namnet extra otydligt inom vår klubb. OV Handboll och Skola beskriver bättre vad vi håller på med och blir ett verktyg för att nå våra nuvarande respektive potentiella partners och volontärer.

Per Ohlson

Se fler nyheter

OV Handboll och Skola tar ytterligare kliv

SKÅNESPORT HANDBOLL, OV HELSINGBORG OV Helsingborg har de senaste åtta åren, både med externa projektpengar och med egna medel, satsat kontinuerligt på

Fredagsmys med bollspel och pizza

Kyliga kvällsvindar drar över skolgårdens asfalt. Från Rökullagatan frigör sig några tjejer ur mörkret och närmar sig dörren till gymnastiksalen.